Monday, August 23, 2010

05 - kisah mimpi.

pernah mimpi? mesti biasakan. xkisahlah mimpi panjang sebab tido lama atau secebis mimpi sebab terlayang tido dalam kelas. yang penting itu mimpi.

inception.

orang kata mimpi mainan tido.

betulke?

betul la jugak tu, sebab kita mimpi time tido je, mimpi ketika mata terbuka luas tu namanya berangan. daydreaming. mimpi jugak tu.

ada mimpi yang kita ingat even lepas kita bangun tido, or even ingt mimpi masa zaman kanak2 dulu sebab impak dia terlampau besar. biasanya latar tempat mimpi ni mostly tempat yang kita pernah pergi or selalu pergi or tempat2 yang ada dalam ingatan kita either sedar atau separa sedar. tp yang selalunya, mimpi2 sy latarnya akan blend 2-3 tempat yang berbeza, dan juga kumpulan manusia yang berbeza. dalam mimpi nih, dia jadi seolah2 dunia kita jadi satu.

lately sy mimpi budak2 skolah sy. sekolah rendah, menengah, or even kawan2 se-UKM saya pon masuk dalam mimpi tu. semua kawan baik pulak tu, lokasi dia sekolah menengah sy. sy clearly ingt bilik tu, tu bilik masa sy form 1. dorm C8. kenapa saya ingt mimpi ni. entah. mungkin saya rindu kawan2 sy. even kawan sy yang telah kembali ke Rahmatullah, Allahyarhamah Tim ada dalam mimpi tu. *Al-fatihah* rasanya da hampir setahun bedmate, semoga ko tenang di Sana, ak akan sentiasa rindu ko, Tim.

ok, kembali kepada kisah mimpi tadi, actually sy ingt mimpi masa sy skolah rendah (or tadika?, ntah, around that time) saya mimpi ada satu helicopter jatuh dekat rumah saya, owh, masa tu masih duduk kt rumah arwah Atuk, mangsa2 helicopter terhempas tu bertukar jadi tengkorak bergerak n kejar sy! owh. sy ingt saya lari dalam mimpi tu, tp x boleh nk lari. nk mengangis pon ada. mungkin, mimpi ni kesan daripada tgok cerita Allahyarham Tan Sri P.Ramlee - Pendekar Bujang Lapok. kan ada scene yang kt kubur tu, yang tengkorak menari2 tu. haa.. mcm tu lah. scary siot. sampai skrg mimpi tu sy ingt.

cakap pasal research yang org lain da buat pasal mimpi, katanya sesetengah mimpi ada maknanya. antara yg glamor n sy ingt ialah:

1) kalau mimpi ular maksudnya ada org nk datang meminang.
2) kalau mimpi mimpi mati maksudnya akan dapat umur panjang.

etc2.

kalau search kt internet 'rahsia mimpi' puluhan pages keluar pasal mimpi shj. semuanya. segala explanation pasal mimpi ada. even the slightest. nk kata saya percaya, mungkin sesetengah. tidak semua. sebab ada yang macam terlampau ridiculous.
tp, itu semua bergantung.

here some scrib yang pakar (?) dah tafsirkan. kebenarannya? Wallaahua'lam...


Tafsiran Mimpi Menurut Islam


mimpi yang sangat pelbagai n komplikasi menjadi teman tido. kadang2 tu kalau mimpi best, sampai terasa nk sambung tido, dengan harapan mimpi tadi ada sequel dia. lawak bukan. dia dah jadi semacam slot drama sampingan masa tido. kejadian seperti inilah yang menyebabkan kita terlajak waktu Solat Subuh. Owh mimpi.

sy bukanlah pakar mimpi. cuma bila sy bangun dari tido dan sy ingt mimpi sy, sy mula kagum dengan kuasa minda di luar sedar ni. sapa yang arrange mimpi dalam tidur kita? minda separa sedar? syaitan durjana? ataupun Allah Yang Maha Esa? haa.. ini mungkin bergantung jugak dengan timing tidur tersebut. kalau tido time maghrib sah2 bukan masa yang baik. pendek kata yang baik tu datangnya dari Allah SWT dan yang buruk tu dari kelemahan kita sendiri. bukan begitu?

ok, dari mimpi kita beralih kepada cerita Inception yang menjadi kegilaan sesetengah makhluk di sekitar sy. maaflah, sy bukanlah penggemar movie. terutamanya movie begini. jelas sy nyatakan di sini, saya belum tengok INCEPTION sampai habis! baru tengok 15 minit sy dah mula pause, then bukak window lain. saya xkata cerita ni bosan, mungkin cerita ni bukan gaya saya. lets just hope, next 2 year saya akan berjaya habiskan menonton cerita ini dengan sepenuh hati. mereka kata Inception cerita pasal mimpi, mimpi yang dirancang n solid, di mana orang yang 'dimimpikan' almost believe yang mimpi tu satu realiti. mungkin begitu. ok, biarkan.

kesimpulannya,

haa...


sekarang, terasa nk tido. kelas Jam 1100. lets just hope saya akan terjaga nnt.

ok, good morning!

2 comments:

  1. haha..ak bru menonton cte tu..ok la, tp too complicated smpai ak mcm phm xphm je ending die..bleh x?haha

    ReplyDelete
  2. aahahaha.. bleh je. ko bayar duit tiket tu. so ikot ko.. hoho

    ReplyDelete